Deklaracja Dostępności
Informacje ogóle
Urząd Miasta Świdnik zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie deklaracji dostępności ma zastosowanie do strony internetowej e-swidnik.pl.
Data publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2021-09-01
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-08-27
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej:
1) na stronie internetowej znajdują się pliki multimedialne nieprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (np. transmisje Sesji Rady Miasta Świdnik). Multimedia mogą nie posiadać napisów dla osób niedowidzących.;
2) na stronie znajduje się wiele plików do pobrania. Nie wszystkie pliki są w pełni dostępne. Może w nich brakować nagłówków lub opisów alternatywnych do zdjęć, tabel, wykresów i grafik. Część dokumentów umieszczona jest w formie skanów;
3) Część zamieszczonych na stronie publikacji w formie plików PDF i DOC nie są dostępne cyfrowo w całości. Część dokumentów PDF może być opublikowana bez warstwy tekstowej. Dotyczy przede wszystkim skanów podpisanych decyzji. W miarę możliwości będziemy to poprawiać oraz dokładać starań, by nowe dokumenty zostały zamieszczone w poprawnej formie.
Data sporządzenia deklaracji dostępności
1. Deklaracje sporządzono: 2021-12-10
2. Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2024-08-27
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą do kontaktu jest Małgorzata Śliwińska – koordynator do spraw dostępności, adres poczty elektronicznej dostepnosc@e-swidnik.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 81 751 76 45. Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargi na brak zapewnienia dostępności można składać na adres: dostepnosc@e-swidnik.pl.
Każdy ma prawo:
1) zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
2) zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
3) wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
1) dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
2) wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
3) wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, z Twojego zgłoszeniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Skargi i odwołania
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich
Dostępność architektoniczna
Urząd Miasta Świdnik znajduje się przy ulicy Stanisława Wyspiańskiego 27 w Świdniku, kod pocztowy 21-040
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej (autobusy nr 5, 35, 55) znajdują się przy:
ul. Niepodległości – szpital 02 - około 350 metrów,
ul. Aleja Lotników Polskich – Helikopter 02 – 400 metrów,
ul. Racławicka II 02 – 550 metrów,
od siedziby urzędu.
Do budynku można dostać się ciągiem pieszym od strony ulicy Stanisława Wyspiańskiego, ulicy Spółdzielczej i od strony ulicy Marszałka Józefa Piłsudzkiego.
Główne wejście do budynku Urzędu znajduje się od strony północnej, od ulicy Stanisława Wyspiańskiego.
Przed i za budynkiem wyznaczono po dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Przed głównym wejściem do budynku znajduje się miejsce parkingowe w kolorze różowym przeznaczone dla rodzica z dzieckiem.
Do budynku prowadzi sześć schodów w jasnym kolorze, przed schodami umieszczona jest fakturowa nawierzchnia a na pierwszym i ostatnim stopniu schodów naklejone są pasy kontrastowe. Pasami kontrastowymi oznaczone są również filar, dzwonek do drzwi oraz winda. Na schodach zamontowane są poręcze. Dzwonek do drzwi znajduje się na wysokości 80 cm po prawej stronie drzwi.
Wejście do budynku oznaczone jest tabliczkami informacyjnymi z nazwami instytucji. Tablica informacyjna z godzinami urzędowania jest oznaczona językiem Braille’a.
Dla osób poruszających na wózkach dostępna jest pochylnia, która usytuowana jest od wschodniej strony budynku urzędu, od ulicy Spółdzielczej. Pochylnia ma odpowiedni kąt i szerokość, wyposażona w obustronne poręcze.
Strefa wejścia do budynku ma zapewniona przestrzeń manewrową i brak jest na niej progów stopni.
Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie, są przeszklone, posiadają kontrastowe pasy.
Nad głównymi drzwiami do urzędu znajduje się znacznik nawigacyjno – informacyjny, który za pomocą aplikacji TOTUPOINT umożliwia osobom niewidomym poznać ścieżki komunikacji na parterze budynku: stanowisko portiera, plan tyflograficzny, Biuro Obsługi Klienta, Urząd Stanu Cywilnego.
W budynku znajduje się winda, którą można dostać się z poziomu parteru na wszystkie piętra Urzędu. Przyciski na panelu sterowania windy posiadają oznaczenie w alfabecie Braille'a, komunikator wizualny, świetlny i dźwiękowy. Winda jest oznaczona pasami kontrastowymi od strony zewnętrznej oraz wewnętrznej.
Na każdej kondygnacji zamontowane są tablice informacyjne. Na parterze budynku znajduje się plan tyflograficzny, na pozostałych piętrach plan ewakuacyjny.
Biuro Obsługi Klienta znajduje się na parterze budynku. Na parterze zlokalizowane są dwa odrębne stanowiska do obsługi klientów Urzędu. Do Biura Obsługi Klienta prowadzą pasy o wypukłej fakturze.
Biuro Obsługi Klienta przyjmuje dokumenty i korespondencję kierowaną do Urzędu, udziela wstępnej informacji naszym klientom.
Biuro Obsługi Klienta nie posiada lady dostosowanej do obsługi osób poruszających się na wózkach.
W parterze budynku, w jego lewym skrzydle, znajduje się sala plenarna, w której odbywają się posiedzenia Rady Miasta Świdnik. Z poziomu parteru do sali plenarnej prowadzą schody – trzy stopnie. Przy tych stopniach jest zamontowana platforma schodowa umożliwiająca przemieszczenie się osoby na wózku do sali plenarnej.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze budynku, obok sali plenarnej. W tej toalecie oraz w toalecie przy Biurze Obsługi Klienta jest instalacja alarmowa, których sygnalizator znajduje się w portierni budynku.
W Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Świdnik, na oznaczonym stanowisku, zainstalowano stanowiskową pętlę indukcyjną. Urząd posiada również przenośną pętlę indukcyjną.
Budynek posiada dwie klatki schodowe. Przy schodach zainstalowane są obustronnie wygodne poręcze. Stopnie schodów posiadają fakturę dotykową. Pierwszy i ostatni stopień posiada kontrastujący element.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W alfabecie Braille'a oznaczone są pokoje urzędników oraz poręcze na klatkach schodowych.
Pasami kontrastowymi oznaczone są przeszklone drzwi, wystające elementy na korytarzach oraz winda.
W budynku nie ma oznaczeń w druku powiększonym dla osób słabowidzących.
Dodatkowe informacje dla osób z niepełnosprawnościami
Język migowy
Osoby, które posługują się językiem migowym, podczas załatwiania spraw w świdnickim magistracie mogą skorzystać z pomocy tłumacza online oraz z pętli indukcyjnej.
Usługa polega na dostępie do zdalnego tłumacza języka migowego bez konieczności instalacji aplikacji.
Dostępna jest przez cały tydzień, w godzinach pracy urzędu.
– od poniedziałku do środy w godz. 7.30–15.30,
– czwartek w godz. 9.00–17.00
– piątek w godz. 7.00–15.00
Wystarczy zgłosić się do oznaczonego stanowiska w Biurze Obsługi Klienta.
Jest to bezpłatna forma pomocy dla osób posługujących się językiem migowym, które chcą załatwić sprawy urzędowe. Pracownik ratusza, za pośrednictwem komputera z kamerą, połączy się z tłumaczem, który będzie pośredniczył w rozmowie.
Strona www
Kontrast tekstu do tła – materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
Na stronie umiejscowiono menu zawierające pomocne opcje:
1) wersja kontrastowa
2) powiększanie i pomniejszanie czcionki
3) zmiana rozmiaru strony
W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB.
Przeglądarki internetowe za pomocą skrótów klawiaturowych lub odpowiednich ustawień umożliwiają powiększenie serwisu. Jest to szczególnie pomocne dla osób z wadą wzroku. Aby powiększyć tekst należy wybrać odpowiednią kombinację klawiszy: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera:
Główne skróty klawiaturowe dotyczące poruszania się po strony internetowej:
- Tab - przeniesienie do kolejnego elementu na stronie
- Shift + Tab - przeniesienie do poprzedniego elementu na stronie
- PgUp przewinięcie strony w górę
- PgDn - przewinięcie strony w dół
- Ctrl + "+" - powiększenie całej zawartości strony
- Ctrl + "-" - pomniejszenie całej zawartości strony
- Ctrl + "0" - przywrócenie normalnego rozmiaru całej zawartości strony
- Home - przejście na górę strony
- End - przejście na dół strony