Dostępny samorząd – granty
Program/ Logotyp |
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020 |
Priorytet/ Działanie |
Priorytet II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji działania 2.18. Wysokiej jakości usługi administracyjne |
Tytuł projektu |
„Zapewnienie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miasta Świdnik” w ramach projektu grantowego pn. „Dostępny samorząd - granty” |
Okres realizacji |
2022-2023 |
Koszt całkowity projektu |
119 816,76 |
Koszt kwalifikowany projektu |
97 412,00 |
Dofinansowanie |
97 412,00 - ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. Projekt realizowany w oparciu o Umowę nr DSG/0320 o powierzenie grantu zawartą dnia 25 listopada 2022 r. z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. |
Cele projektu |
Celem przedsięwzięcia jest poprawa dostępności do usług publicznych świadczonych przez Gminę Miejską Świdnik (w zakresie usług świadczonych przez Urząd Miasta Świdnik) dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez wdrożenie działań określonych w „Planie działań na rzecz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Gminy Miejskiej Świdnik w 2022 roku” zgodnie z Ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
Streszczenie projektu
|
W ramach projektu planowane są następujące działania: 1. W obszarze dostępności architektonicznej: 1.1. Przebudowa dojścia do budynku Urzędu Miasta Świdnik poprzez obniżenie krawężników umożliwiające dojście/dotarcie z miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych do budynku Urzędu. 1.2. Kontrastowe oznaczenie stopni na schodach oraz montaż wypukłych ścieżek prowadzących do Biura Obsługi Klienta. 1.3. Zakup i montaż planu tyflograficznego. 1.4. Oznakowanie pomieszczeń tabliczkami z alfabetem Braill'a. 1.5. Zakup i montaż planów ewakuacyjnych – plany ewakuacyjne są uzupełnieniem planu tyflograficznego, zostaną umieszczone na poszczególnych piętrach w budynku. 1.6. Zakup środka do transportu osoby ze spe w postaci np. krzesła ewakuacyjnego.
2. W obszarze dostępności cyfrowej: 2.1. Umieszczenie napisów pod nagraniami z sesji rady miasta
3. W obszarze dostępności komunikacyjno – informacyjnej: 3.1. Utworzenie "cichego pokoju" do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z problemami słuchu poprzez wydzielenie pomieszczenia na parterze budynku i jego wyposażenie oraz zapewnienie usługi wideo-tłumacza on-line. 3.2 zakup urządzeń do obsługi osób słabosłyszących: tj. pętli stanowiskowej do Biura Obsługi Klienta oraz pętli przenośnej do obsługi w pozostałych miejscach urzędu: USC, sala posiedzeń Rady Gminy/konferencyjnej, w Biurze Burmistrza. 3. na stronie internetowej zostanie zamieszczona informacja o zakresie działalności – w postaci w polskim języku migowym.
Projekt odpowiada na potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami. Zostaną zlikwidowane istniejące bariery i utrudnienia: 1) w zakresie dostępności dla osób z problemami słuchu: przygotowanie i wyposażenie pomieszczenia ze sprzętem komputerowym oraz zapewnienie usługi tłumacza on-line, zakup pętli indukcyjnej do punktu obsług klienta, zakup pętli przenośnej, zamieszczenia informacji o urzędzie na stronie www w polskim języku migowym, umieszczenie napisów pod nagraniami z sesji rady miasta. 2) w zakresie dostępności dla osób z problemami wzroku: kontrastowe oznaczenie schodów oraz wykonanie wypukłej ścieżki prowadzącej do Biura Obsługi Klienta, montaż planu tyflograficznego oraz planów ewakuacyjnych, oznakowanie pomieszczeń tabliczkami z alfabetem Braill'a 3) w zakresie dostępności dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się: likwidacja krawężników na drodze do budynku urzędu, zakup krzesła ewakuacyjnego. 4) w zakresie dostępności dla osób z problemami poznawczymi: montaż planu tyflograficznego, montaż planów ewakuacyjnych, utworzenie "cichego pokoju" do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
Rezultaty przedsięwzięcia: 1) Likwidacja barier, które utrudniają lub uniemożliwiają osobom ze szczególnymi potrzebami udział w życiu publicznym, w tym załatwieniu spraw w urzędzie. Urząd Miasta Świdnik stanie się dostępną i przyjazną placówką dla osób ze specjalnymi potrzebami. 2) Wdrożone rozwiązania pozwolą na zapoznanie się przez pracowników urzędu z ideą dostępności i pozwoli im na efektywną obsługę osób o specjalnych potrzebach. 3) Poprawa wizerunku Gminy jako podmiotu dbającego o różne grupy osób, szczególnie te z niepełnosprawnościami. 4) Realizacja większej części „Planu działań na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami…”, co pozwoli na planowanie wdrożenia kolejnych udogodnień. Gmina w ramach projektu skorzysta z zewnętrznego wsparcia doradczego. Projekt planowany do realizacji do 30.06.2023 r |