COMENIUS
Uczenie się przez całe życie (Lifelong Learning Programme)
To program Unii Europejskiej realizowany przez szkoły i adresowany do osób i instytucji zaangażowanych w edukację. Uczniowie, nauczyciele i całe społeczności szkolne mają możliwość ściśle współpracować z partnerami z innych krajów uczestniczących w programie. Współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów UE skutkuje przede wszystkim wymianą doświadczeń i uczeniem się od siebie nawzajem.
Celem programu jest rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ma się przyczynić do podnoszenia jakości i zwiększenia atrakcyjności szkolnictwa i kształcenia zawodowego w Europie. Kontynuacją tego programu jest Erasmus+, przyjęty do realizacji w Polsce na lata 2014-2020.
Wykaz projektów realizowanych w świdnickich szkołach:
Nazwa szkoły |
Tytuł projektu |
Krótka informacja nt. realizowanego projektu |
Wartość projektu |
Okres realizacji |
---|---|---|---|---|
ZS nr 2 |
Szkoła dla przyszłości |
- |
20 000 euro |
2010–2012 |
SP 7 |
Smaki Europy |
- |
20 000 euro |
2010–2012 |
ZS nr 2 |
Co to znaczy być Europejczykiem? |
- |
2011–2013 |
|
ZS nr 2 |
Beware – Be Aware |
Wymiana młodzieży ze szkołami partnerskimi z krajów Unii Europejskiej, warsztaty na temat uzależnień, zdrowego trybu życia i odżywiania. |
20 000 euro |
2013–2015 |
ZS nr 2 |
Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe i nowoczesne technologie w nauczaniu kluczem do sukcesu w klasach dwujęzycznych. |
Wyjazdy szkoleniowe nauczycieli uczących w klasach dwujęzycznych (10 wyjazdów), wytworzenie autorskich programów nauczania oraz pomocy dydaktycznych wykorzystanych w nauczaniu w klasach dwujęzycznych w Zespole Szkół nr 2 w Świdniku. |
101 437,00 zł |
2015–2017 |
ZS nr 2 |
Water equals hundreds of opportunities |
Wymiana młodzieży ze szkołami partnerskimi z krajów Unii Europejskiej, warsztaty na temat wody, eksperymenty fizyczne i chemiczne, spotkania z ekspertami na temat zdrowego trybu życia. |
100 660,32 zł |
2016–2019 |
ZS nr 2 |
Learning for life |
Opracowanie zestawów ćwiczeń i poradników dla nauczycieli w zakresie pracy metodą problemową, rozwijania umiejętności miękkich i inteligencji wielorakich. |
68 643,41 zł |
2016–2018 |
ZS nr 2 |
POWER Speak, hablar, sprechn – rozwijamy kompetencje językowe, metodyczne, komputerowe i międzykulturowe |
Wyjazdy szkoleniowe nauczycieli uczących w Gimnazjum nr 3 i Szkole Podstawowej nr 5 w Świdniku (27 wyjazdów) – opracowanie nowatorskich metod nauczania, modyfikacja programów nauczania. |
228 093,40 zł |
2017–2019 |
SP 5 |
Focus of students with mathematics learning disabilities – SMILD |
Opracowanie narzędzi do diagnozowania trudności i zaburzeń w nauczaniu matematyki oraz ćwiczeń i poradników dla nauczycieli i uczniów. |
114 643,34 zł |
2018–2020 |
SP 5 |
Fiers d’etre europeens! |
Krótkoterminowe wymiany uczniów ze szkołami partnerskimi z krajów Unii Europejskiej, których celem jest uświadomienie wspólnych korzeni kulturowych Europejczyków oraz rozwój kompetencji językowych i cyfrowych. |
142 614,50 zł |
2019–2021 |
SP 5 |
Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies |
Krótkoterminowe wymiany uczniów ze szkołami partnerskimi z krajów Unii Europejskiej, których celem jest nauczanie nt. dziedzictwa kulturowego za pomocą technologii informacyjnych. |
113 341,80 zł |
2019–2021 |
SP 5 |
First Aid Improve Survival |
Promocja wiedzy nt. pierwszej pomocy wśród uczniów i nauczycieli szkół europejskich. W ramach projektu powstaną scenariusze lekcji oraz narzędzia do nauczania pierwszej pomocy. |
123 844,00 zł |
2019–2021 |
SP 5 |
CLILL FOR STEAM |
Opracowanie materiałów dydaktycznych do nauczania przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i artystycznych w języku angielskim, min. 20 filmów video wraz z bogatą bazą ćwiczeń interaktywnych. |
161 113,00 zł |
2019–2021 |
SP 7 |
Dwujęzyczność i innowacja w nauczaniu – kluczem do przyszłości |
Projekt polega na mobilności zagranicznej uczestników, którzy w okresie wakacji odbędą kursy i szkolenia w Wielkiej Brytanii i na Malcie, a następnie zdobytą wiedzę będą upowszechniać na terenie placówki poprzez prowadzenie warsztatów dla uczniów, realizację lekcji otwartych dla innych członków kadry pedagogicznej oraz propagowanie idei mobilności kadry. |
114 740,34 zł |
2019–2020 |
ASYSTENT RODZINY
Rządowy program wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej „Asystent Rodziny – dofinansowywany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Asystentura rodziny polega na towarzyszeniu rodzinie z dziećmi w poszukiwaniu rozwiązań trudnej sytuacji życiowej z wykorzystaniem mocnych stron członków rodziny, zasobów rodziny pochodzenia i rodziny dalszej, społeczności lokalnej i zasobów instytucjonalnych. Głównym celem asystentury jest podniesienie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, prowadzenia gospodarstwa domowego, radzenia z sytuacjami dnia codziennego rodziców lub opiekunów dzieci. Efektem powinno być odzyskanie przez osoby przyjmujące pomoc kontroli nad własnym życiem, które pozwala im być samodzielnym oraz tak wypełniać role rodzica, aby środowisko rodzinne sprzyjało bezpieczeństwu i rozwojowi dzieci. Efekt ten jest możliwy do osiągnięcia przy współudziale rodziny na każdym etapie metodycznego działania: od oceny wstępnej, przez układanie planu pracy i jego realizację po ocenę końcową, dostosowanie pracy do możliwości i kontekstu życia rodziny oraz poprzez małe kroki powolnie posuwanie się do przodu.
Projekt jest realizowany przez Miejskie Centrum Usług Socjalnych w Świdniku od 2012 r.
Okres realizacji |
Wartość projektu (zł) |
W tym ze środków gminy (zł) |
Liczba rodzin otoczonych opieką |
Liczba zatrudnionych asystentów |
2012 |
30 000 |
- |
23 |
3 (umowy zlecenia) |
2013 |
72 010 |
2990 |
36 |
3 (umowy zlecenia) |
2014 |
90 131 |
1119 |
52 |
5 (umowy zlecenia) |
2015 |
72 000 |
500 |
48 |
4 (umowy zlecenia) |
2016 |
89 689 |
17 937 |
41 |
4 ( łącznie 1 etat i umowy zlecenia) |
2017 |
125 637 |
54 060 |
53 |
6 (łącznie 3 etaty ) |
2018 |
110 664 |
70 723 |
61 |
7 (łącznie 3,5 etatu) |
2019 |
124 501,28 |
84 743,28 |
58 |
6 (łącznie 3 etaty) |
ŚWIDNICKIE DELFINKI (realizowany od 2014 r. do 2019 r.)
W projekcie biorą udział uczniowie z klas I-III szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik. Uczniowie są podzieleni na grupy, które liczą 8-12 uczestników. W ramach projektu przewidziano dla każdej grupy po 20 godzin nauki pływania prowadzonej według programu opracowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz po 2 godziny zajęć zapoznających dzieci z podstawowymi zasadami bezpiecznego przebywania w wodzie i w pobliżu akwenów wodnych z elementami ratownictwa przedmedycznego (np. ćwiczenia na fantomach).
Wartość projektu (zł) |
Wysokość uzyskanego dofinansowania (zł) |
Wysokość wkładu własnego (zł) |
Liczba uczestników |
Okres realizacji |
31 700 |
15 750 |
15 950 |
288 |
2014 |
44 000 |
22 000 |
22 000 |
326 |
2015 |
53 900 |
30 000 |
23 900 |
422 |
2016 |
66 880 |
33 440 |
36 440 |
530 |
2017 |
56 480 |
26 840 |
29 840 |
380 |
2019 |
PROGRAM NA RZECZ SPOŁECZNOŚCI ROMSKIEJ W POLSCE
Program pn. „Wsparcie dzieci i młodzieży pochodzenia romskiego z terenu Gminy Miejskiej Świdnik” jest sfinansowany z dotacji przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach „Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020”.
Projekt przewidywał zakup odzieży sportowej (do 2012 r.), wyprawek szkolnych (w tym podręczników, książek pomocniczych i pomocy dydaktycznych) dla dzieci romskich w przedszkolach oraz uczniów romskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych zgodnie z zapotrzebowaniem określonym przez placówki oświatowe.
Projekt był kontynuacją działań mających na celu poprawę sytuacji życiowej społeczności romskiej zamieszkującej na terenie Gminy. Dzięki zakupionym podręcznikom i pomocom dydaktycznym dzieci z rodzin romskich mogą aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych. Mamy nadzieje, że realizacja projektu nie tylko poprawi możliwości odnoszenia sukcesów edukacyjnych uczniom romskim, ale również wzbudzi ich zaufanie do szkoły, rozbudzi zainteresowania, zwiększy pewność siebie, rozbudzi ambicje i poczucie odpowiedzialności.
Wartości uzyskiwanego dofinansowania w latach 2010–2019 zawiera poniższa tabela
Wartość projektu (zł) |
Wysokość uzyskanego dofinansowania (zł) |
Wysokość wkładu własnego (zł) |
Liczba uczestników |
Okres realizacji |
13 650 |
10 980 |
2 670,11 |
15 |
2010 |
16 445 |
13 260 |
3 185,20 |
14 |
2011 |
11 396 |
8 729,40 |
2 667,10 |
10 |
2012 |
15 217 |
15 217,99 |
0,00 |
14 |
2013 |
5 400 |
5 400 |
0,00 |
12 |
2014 |
6 200 |
6 200 |
0,00 |
6 |
2015 |
4150 |
4 150 |
0,00 |
6 |
2016 |
2 900 |
2 900 |
0,00 |
8 |
2017 |
3 450 |
3 450 |
0,00 |
8 |
2018 |
3 450 |
3 450 |
0,00 |
8 |
2019 |
Program/ Logotyp |
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 |
Priorytet/ Działanie |
Działanie 12.5 - Edukacja przedszkolna w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego |
Tytuł projektu |
,,Na dobry początek” |
Okres realizacji |
2019-07-01 – 2020-12-31 |
Koszt całkowity projektu |
393 598,75 zł |
Koszt kwalifikowany projektu |
393 598,75 zł |
Dofinansowanie |
334 558,94 zł |
Cele projektu |
Celem głównym projektu jest utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku 3-4 lat (25 miejsc) oraz rozszerzenie oferty o dodatkowe zajęcia dla uczestników projektu, zwiększających kompetencje społeczne. Stworzone zostaną warunki umożliwiające i wspomagające indywidualną pracę z dzieckiem, rozwijające kluczowe kompetencje u dzieci, poprzez wyposażenie przedszkola w niezbędne pomoce dydaktyczne, sprzęt TIK i dostosowanie pomieszczeń oraz bieżące utrzymanie nowoutworzonych miejsc pracy i nauki w 2019/2020r. |
Streszczenie projektu |
W ramach projektu dofinansowane zostanie bieżące funkcjonowanie grupy przez okres 12 m-c tj. m.in. wynagrodzenie nauczycieli, pomocy nauczyciela. W ramach projektu dzieci będą korzystały z dodatkowych zajęć tj. logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, z języka angielskiego, tanecznych, plastycznych. |